jak rozwijać bloga

Jeżeli traktujesz blogowanie na poważnie, chciałabyś, żeby Twoja strona zyskała na popularności lub po prostu chcesz poprawić jej jakość – ten tekst jest dla Ciebie. Poznasz różne triki na rozwinięcie bloga, które pomogą Ci podnieść statystyki i zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Zapraszam na post!

triki na rozwinięcie bloga

Triki na rozwinięcie bloga

Blogowanie sprawia Ci dużo przyjemności, budujesz w okół niego fajną społeczność i nawet zaczynają spływać oferty współpracy? Super! To dobry moment, żeby postawić na rozwój, bo widocznie Twoja strona nabiera rozpędu. Jeżeli do tej pory traktowałaś prowadzenie bloga jedynie jako hobby, pora wziąć się do roboty! Czeka Cię sporo pracy, ale efekty mogą być powalające! Triki na rozwinięcie bloga, które dzisiaj pokażę sprawdzą się zarówno u stosunkowo nowych blogów, ale u takich, które już istnieją w sieci jakiś czas.

Wszystko zależy od tego, jakie jest Twoje podejście do tematu. Pamiętaj, że początki zawsze są trudne, ale nie zniechęcaj się! Z czasem na pewno Twoja strona przyciągnie więcej czytelników – musisz po prostu uzbroić się w cierpliwość.

ZOBACZ: 10 PRZYKAZAŃ DOBREGO BLOGERA

Opracuj plan

Celowo nie używam tutaj słowa strategia, bo chodzi mi tylko o ogólne zaplanowanie działań. Skupienie się na realizacji drobnych celów krok po kroku w taki sposób, żeby w przyszłości przynosiły zadowalające efekty. Wyznacz sobie jeden duży cel, który chcesz zrealizować np. w ciągu następnych 12 miesięcy. Wypisz sobie kroki, które chcesz wykonać, żeby go osiągnąć. Nie chodzi o to, żebyś od razu planowała szczegóły, chodzi o ogólny plan działania, który będzie Ci pomagał na drodze do celu.

Stąpaj po ziemi

Kiedy będziesz pracowała nad swoim planem, nie stawiaj sobie od razu poprzeczki zbyt wysoko. „Będę generować 100 000 UU po roku od założenia bloga”, to dość wygórowany cel jak na początkującego blogera, ale nie mówię, że niemożliwy. Jednak zapamiętaj sobie jedno: im większy cel, tym większa presja i frustracja, jeżeli przyrost nie będzie taki szybki. A przecież nie o to w tym wszystkim chodzi. Potraktuj wypisywanie poszczególnych celów jak wchodzenie po drabinie. Kiedy zaczynasz się wspinać, robisz małe, niepewne kroki, a im jesteś wyżej nabierasz wprawy i sprawniej stąpasz po szczeblach. Im więcej punktów z planu uda Ci się skreślić, tym cele mogą być większe.

Stwórz swój symbol

Nie mam tutaj na myśli przyciągającego spojrzenia logo. Myślę o Tobie. Jako twórcy, jako marka, jako profesjonalnego blogera. Jeżeli znajdziesz swój styl, charakterystyczną cechę, która będzie się z Tobą kojarzyć – łatwiej będzie Ci budować społeczność. W końcu Ci ludzie są tu z jakiegoś powodu, oczywiście dla jakiejś wiedzy, którą im przekazujesz, ale nie tylko. Wracają na Twojego bloga, bo Cię lubią, coś im się z Tobą kojarzy i wiedzą czego mogą oczekiwać. Bądź swoim własnym symbolem i oferuj swoim czytelnikom tylko to, co najlepsze.

Przykład? Natalia Jest Rudo, która wykorzystała swój kolor włosów, jako znak rozpoznawczy, a wcale nie pisze o włosach.

Zaspokajaj potrzeby

Czyli rozmawiaj ze swoimi czytelnikami. Nie pisz tylko tego, co sama chciałabyś przeczytać lub tylko tego, czym masz ochotę się podzielić. To też są ważne treści, bo odzwierciedlają Ciebie, ale w końcu nie Ty jesteś swoim czytelnikiem. Daj im to, czego potrzebują, co ich interesuje i twórz treści, których poszukują. To trudne, jest niby do tego mnóstwo narzędzi takich jak chociażby answerthepublic.com gdzie można wyszukiwać frazy, które użytkownicy wpisują w Googla, ale jest znacznie prostszy sposób.

Rozmowa. Czytając komentarze na swoim blogu, Instagramie czy Facebooku jesteś w stanie dowiedzieć się od swoich czytelników bardzo dużo. W tych miejscach możesz prowadzić dyskusje, zadawać pytania – i czerpać pomysły na tematy. Poszukiwanie bezpośrednio u źródła może przynieść naprawdę niesamowite rezultaty.

ZOBACZ: JAK ZACZĄĆ ZARABIAĆ NA BLOGU

Udzielaj się

Rozmowa na Twoim blogu i w Twoich social mediach to jedno, ale nie zapominaj o pozostałych stronach w sieci, o blogach. Zostawianie komentarzy u innych twórców pozwala zwiększyć rozpoznawalność Twojej strony. Ciekawe komentarze, wywoływanie fajnej dyskusji może przyciągnąć nowych czytelników na Twojego bloga. Dodatkowo to fajny sposób na budowanie relacje między twórcami – polecam! W ten sposób poznałam mnóstwo fantastycznych ludzi.

Korzyści? Nowe znajomości, nowi czytelnicy, większy ruch i zwiększenie rozpoznawalności bloga. Proste, przyjemne i skuteczne!

Dbaj o wygląd

Nie mam tutaj na myśli o Ciebie, ale o swoją stronę. Wiele mów się o tym, że wygląd nie ma znaczenia, ale w przypadku blogów nie mogę się zgodzić. Tworząc szablon darmowy lub płatny pamiętaj, że poza estetycznym wyglądem, musi być przyjemny w obsłudze dla Twojego czytelnika. Musi być intuicyjny. Dla naszych oczu najwygodniejszy do czytania jest czarny tekst zamieszczony na białym tle i tego bym się trzymała. Zielona czcionka na różowych kwiatkach, albo co gorsza – zdjęcie w formie tła to najgorsza możliwa opcja. Nie dlatego, że to moje subiektywne odczucia, ale dlatego, że taki tekst po prostu źle się czyta. Przecież chcemy, żeby każdy odwiedzający naszą stronę został tu jak najdłużej. Jak zafundujemy mu nieprzystosowany do długiego czytania tekst, to ucieknie gdzie pieprz rośnie.

No serio.

Twórz nagłówki

Apeluję do Was wszystkich niestosujących nagłówków! Nie jako twórca czy bloger, tylko jako czytelnik! Tworzenie nagłówków nie tylko może przyczynić się do poprawy widoczności Twojego bloga w Google (SEO), ale zdecydowanie ułatwia przyswajanie treści. Skoro zadbałaś o wygląd całej swojej strony zadbaj też o strukturę każdego tekstu. Podzielenie artykułu nagłówkami jest bardzo wygodne w odbiorze, pomaga szybciej przeskanować tekst lub sprawdzić, który jego fragment interesuje nas najbardziej. Uwierzcie mi, że ktoś prędzej wróci na bloga, który wygodnie się czyta, niż do tego, który sprawia dyskomfort.

ZOBACZ: JAK PISAĆ TEKSTY, KTÓRE DOBRZE SIĘ CZYTA

Przypominaj

Coś, co nie dość, że może zwiększyć ruch na Twojej stronie, ale może dodatkowo podnieść zaangażowanie, to przypominanie o starych postach. Tworzysz ich zapewne dużo, a jak ktoś dołączył do Ciebie dopiero w 2019 roku, to myślisz, że przeczytał materiały z 2016? Warto o nich przypomnieć (na FB, IG czy poprzez newsletter)! Nowi czytelnicy znajdą na Twojej stronie świeże dla nich artykuły, Ty zwiększasz ruch i zaangażowanie. Ponadto, pozwala to budować relacje z czytelnikami, że dbasz o to, aby przeczytali najbardziej ciekawe treści na Twoim blogu.

Odświeżaj

To wiąże się bardzo z poprzednim akapitem. Nie zapominaj o edycji starych postów. Bardzo dobrym posunięciem jest dodawanie do nich linków, które kierują do świeżych postów. Treści, które są w internecie długo, lepiej się pozycjonują, są już „sprawdzone”, więc Google dobrze je ocenia. Poza tym każdy kolejny tekst podnosi Twoje umiejętności pisarskie, więc na pewno teraz napisałabyś to inaczej, zawarłabyś więcej informacji. Podniesienie jakości starych tekstów, może bardzo pozytywnie wpłynąć na ruch i osoba, która wyszuka go w Googlu nie przerazi się kiepską jakością.

jak rozwijać bloga triki

Triki na rozwinięcie bloga – podstawy

Mam nadzieję, że wspominanie o takich oczywistych rzeczach, jak informowanie o nowych postach na Instagramie czy Facebooku jest tutaj zbędne bo robisz to regularnie. Połączenie social mediów z blogiem to podstawa, którą powinnaś skreślić z listy już dawno temu. Odpowiadanie na komentarze, maile i wiadomości prywatne, to fundament budowania udanej relacji z czytelnikami. Myślisz, że ktoś chce wracać na stronę, na której nikt nie odpowiada na komentarze? Ja z takiej uciekam.

Mówiłam to nie raz i powiem pewnie jeszcze wiele razy: prowadzenie profesjonalnego, dobrego jakościowo bloga, to wcale nie jest bułka z masłem. Nie każdy będzie traktował to poważnie, ale jeżeli Ty jesteś jedną z tych osób, która chce być PRO, weźmiesz moje uwagi do serca.

HOW TO GROW YOUR BLOG