jak prowadzić bloga
O tym jak promować bloga już pisałam. Podpowiadałam Wam też jak regularnie pisać posty. W końcu przuszła pora na to, aby podpowiedzieć Wam jak prowadzić bloga. Dobrego bloga i jak być fajnym blogerem. Blogowanie od kuchni, cieszy się wśród Was coraz większym zainteresowaniem, a ja dostaję sporo pytań odnośnie tematów blogowych. Począwszy od podstawowych pytań: „Od czego zacząć?”, „Jak prowadzić bloga?”, „O czym warto pamiętać i jakie są moje złote rady?”. Postanowiłam zmieścić najważniejsze aspekty prowadzenia bloga w dekalogu dobrego blogera. Bo jeżeli któraś z Was chce założyć swoją stronę lub już to zrobiła, ale wciąż nie wie jak prowadzić bloga w sieci, jak zająć się blogowaniem i jak to ugryźć, ten post pomoże Wam to ogarnąć.
jak prowadzić bloga

Jak prowadzić bloga?

Jeżeli traktujecie blogowanie poważnie, chcecie aby blog zyskał na jakości, wzniósł się na kolejny poziom, musicie pamiętać o kilku podstawowych kwestiach. Jeżeli chcecie, aby każdego dnia na Waszą skrzynkę mailową docierały oferty współpracy i to niekoniecznie tej barterowej, powinnyście zadbać o jakość swojej strony. Jeżeli marzy Wam się aby Waszego bloga gromadzili się zaangażowani, lojalni czytelnicy, którzy będą wracać i polecać Was innym – czeka Was sporo pracy. Zdradzę Wam jednak na starcie – warto się postarać. Jeżeli chcecie być fajnymi blogerkami, które tworzą ciekawe treści i są lubiane, ten tekst jest dla Was. W takim razie, jak prowadzić bloga i co powinien robić dobry bloger?

10 przykazań dobrego blogera

 

1. Twórz angażujące treści

W jednej ze swoich książek, Kominek obala tezę tworzenia angażujących treści między innymi tym, że tak naprawdę nie jest to istotne w przypadku blogów. Osobiście się z tym nie zgadzam. Angażowanie społeczności i rozwiązywanie problemów, tworzenie tekstów wysokiej jakości to coś, co wyróżnia blogi wśród innych stron w sieci. Wciąż blogerów uważa się za wiarygodnych ekspertów w danej dziedzinie, którzy pomagają odnaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Tworząc angażujące treści, które pobudzają czytelników do działania, rozwiązują ich problemy i podpowiadają ciekawe rozwiązania, to najlepsza reklama dla Twojego bloga.
Jak to wykorzystać? Odpowiadaj na pytania, których szukają Twoi odbiorcy, udzielaj ciekawych rozwiązań, tłumacz trudniejsze kwestie i zachęcaj swoich czytelników do interakcji.

2. Działaj w social mediach

Nie wiem, czy są jeszcze w sieci blogi, które nie mają kont w portalach społecznościowych. Jeżeli tak, to nie dziwię się, że czytają w tej chwili ten tekst. Aktywność w tych najbardziej topowych, jak Facebook, Instagram, czy Snapchat albo Twitter jest w tych czasach obowiązkiem blogera. Szczególnie, jeżeli blog to nie tylko zabawa. Chociaż w tym przypadku również dobrze mieć tam konta, chociażby do kontaktu z czytelnikami. Promowanie swoich treści w SM to często najlepsza darmowa reklama, która przyciągnie na bloga nowych czytelników. Facebook naprawdę daje sporo możliwości! Szczególnie, jeżeli profil będzie prowadzony w fajny, interesujący sposób. Podobnie sytuacja ma się z Instagramem. A o tym, czego nie robić na Instagramie, już pisałam.
Jak to wykorzystać? Zostawiaj komentarze z profilu blogowego (na FB i Instagramie) na większych profilach blogerów lub firm ze swojej branży. Udostępniaj ich treści na swoim fanpage’u, zwróć na siebie uwagę.

3. Współpracuj z innymi

Blogosfera to społeczność pełna niesamowitych ludzi. Współpraca z nimi, wspólne działania, tworzenie różnych akcji, pomysłów, wzajemne promowanie w kanałach SM, publikowanie cykli czy postów gościnnych, to dobra szansa na rozwój. Dzięki temu można zdobyć nowe znajomości, czytelnicy blogów, z którymi zostanie zorganizowana akcja przyjdą i na Twoją stronę. Szukaj blogów, gdzie możesz wystąpić gościnnie i umożliwiaj to również na swoim. Poza tym, od kogo się uczyć jak prowadzić bloga, jak nie od innych blogerów?
Jak to wykorzystać? Każdy link do Twojego bloga, to wyższa pozycja w Google. Oczywiście, to nie do końca jest takie proste, bo liczy się też jakość strony, która linkuje. Nie zmienia to jednak faktu, że zdobywanie linków od świetnych blogerów, powinno być Twoim priorytetem.

4. Komentuj i udostępniaj

Sytuacja ma się podobnie, jak w przypadku poprzedniego podpunktu. Komentowanie ciekawych wpisów ulubionych blogerów, udostępnianie ich treści na swoim FB, to doskonała okazja do promowania fajnych treści. W ten sposób nie tylko zwrócisz uwagę innych na swojego bloga, ale możesz wzbudzić sympatię wśród swoich czytelników i zdobyć nowych. Ponadto osobiście uważam, że fajnie, jeżeli blogerzy wspierają siebie nawzajem.
Jak to wykorzystać? Jeżeli będziesz zostawiać ciekawe, merytoryczne komentarze na pewno zainteresujesz czytelników innego bloga. Natomiast przez udostępnianie materiałów, które uważasz za ciekawe budujesz swoją wiarygodność.

5. Bądź systematyczna

Zabójstwem dla świetnego bloga jest brak systematyczności. Prowadzenie bloga i budowanie wokół niego społeczności, polega przede wszystkim na regularnym publikowaniu ciekawych treści. Podkreślam i zawsze będę to podkreślać, bo jest to absolutna podstawa. Jak prowadzić bloga, skoro teksty pojawiają się na nim sporadycznie? Jeżeli prowadzisz bloga pół roku, wrzucasz jeden tekst na miesiąc, to nie oczekuj zbyt wiele. Systematyczność, to niepodważalny fundament dobrego blogera. Jeżeli będziesz regularnie dostarczać swoim czytelnikom fajne materiały, będą do Ciebie wracać i wyczekiwać kolejnych. O tym, jak regularnie pisać posty już wiesz, z tego tekstu.
Jak to wykorzystać? Stwórz serię lub cykl, który regularnie będzie pojawiał się na blogu. Dzięki temu nabierzesz nawyku tworzenia konkretnych treści do cyklu, a Twoi czytelnicy będą czekać co stworzysz w następnej kolejności! W ten sposób budujesz ich lojalność, swoją wiarygodność i pozycję eksperta w danej dziedzinie.

6. Bądź konsekwentna

Jeżeli obiecujesz, że coś pojawi się na blogu lub jakimś medium społecznościowym – dotrzymaj obietnicy. Bądź konsekwentna, nie zapominaj o tym, że miałaś coś przygotować. Brak konsekwencji może zniechęcić, wręcz odrzucić Twoich odbiorców, którzy stwierdzą, że ich olewasz. Jeżeli masz dużo pomysłów, spisz je abyś miała pewność, że dotrzymasz danego słowa.
Jak to wykorzystać? Zapowiedź materiału możesz potraktować jako pewną formę reklamy. Na FB możesz zachęcić aby osoby, które polubiły Twój fanpage, aby zaznaczyły opcję „wyświetl najpierw”. W ten sposób będą na bieżąco i zobaczą każdy post który opublikujesz, również ten obiecany. Zyskujesz w ten sposób większe zaangażowanie i w przyszłości większą poczytność postu.

7. Nie porównuj

To chyba najgorsze, co może zrobić początkujący (i nie tylko) bloger. Porównywać się do innych blogerów. Każdy z nas jest inny, ma inne priorytety, inne możliwości, inne poczucie estetyki, inne plany i cele. Porównywanie się do blogerów, którzy mają większe zasięgu, mają więcej polubień, czy obserwacji może mocno zniechęcać, szczególnie na początku. To bardzo frustrujące i demotywujące. Ja wciąż niestety łapię się na tym, że porównuję mojego bloga do innych i często jestem niezadowolona.
Jak to wykorzystać? Traktuj to jako swoistą motywację. Nie czuj się gorszym, czy słabszym blogerem. Niech Ci więksi będą Twoją motywacją, celem do którego dążysz, a nie przeszkodą i czymś co Cię powstrzymuje przed działaniem.

8. Nie bądź świnią

Uważam, że blogerzy powinni się wspierać, a nie podkładać sobie świnie. Niestety często jest tak, że zamiast się wspierać, dostajemy soczystego kopa w dupę. Okazuje się, że blogerki, na przykład z kosmetycznej blogosfery, nie lubią ze sobą współpracować. Zamiast ułatwić nawiązanie współpracy z jakąś marką, zamiast tworzyć wspólne akcje, polecać i pomagać – utrudniają, obgadują, tworzą przeszkody i po prostu są fałszywe*. Nie bądź taka, nie podkładaj świń, nie utrudniaj, a pomagaj i bądź po prostu… uczciwa. Jestem przekonana, że jeżeli będziesz po prostu otwarta na innych blogerów zyskasz znacznie więcej, niż zamykając się w ciasnym gronie.
Jak to wykorzystać? Na przykład tak jak my z Alą. Od czasu do czasu organizujemy tygodniowe akcje z różnymi blogerkami. Linkujemy do siebie, oznaczamy na zdjęciach, promujemy siebie nawzajem. To świetna opcja aby poznać nowe blogi, zdobyć czytelników i zaciekawić ich fajnymi materiałami.* oczywiście NIE wszyscy tacy są, w tym punkcie skupiłam się na negatywnych cechach – osobiście znam mnóstwo niesamowitych blogerek!

9. Nie zazdrość

Podobnie jak w przypadku porównywania swojego bloga do innych, zazdrość nic tutaj nie da. Sama na początku mojej przygody z blogiem zazdrościłam koleżankom po fachu, które miały większe zasięgi, masę obserwacji i mnóstwo komentarzy na stronie. Zazdrość zżerała mnie też wtedy, kiedy zauważyłam, że mają współprace z markami, o których marzę. Ale wiesz co co? To wszystko przychodzi z czasem. Zazdrość jest hamulcem, który powinnaś puścić. Bo jak ma Ci to pomóc w prowadzeniu bloga? Nie pomoże, a tylko uprzykrzy życie.
Jak to wykorzystać? Dbaj o swojego bloga, buduj jego wiarygodność, siłę i zagwarantuj swoim czytelnikom najlepszą jakość. To wszystko, czego zazdrościłaś w końcu do Ciebie przyjdzie.

10. bądź wiarygodna i bądź sobą!

To chyba najważniejszy podpunkt tego dekalogu. Przede wszystkim, tworząc swoją stronę, bądź sobą! Będziesz dzięki temu wiarygodna, a ludzie pokochają Cię za to, jaka jesteś. Będą wracać na bloga po Twoje treści, ale też dla Ciebie. Czy to nie jest najbardziej satysfakcjonujące? Nie martw się o to, że ktoś jest świnią (i sama nią nie bądź), nie przejmuj się małymi liczbami, czy niskimi statystykami. Jeżeli ludzie Cię polubią, na pewno do Ciebie przyjdą! Wtedy wzrosną statystyki, zainteresowanie i pojawią się również współprace.
Jak to wykorzystać? Po prostu bądź sobą!

jak prowadzić bloga
 Tak naprawdę, każdy jest dobrym blogerem na swój sposób. Bardzo chciałam zwrócić Waszą uwagę na kilka aspektów, które moim zdaniem są ważne, a nie każdy zdaje sobie z tego sprawę. Ten tekst jest skierowany głównie do osób, które blogują na poważnie lub chcą zacząć i nie do końca wiedzą jak prowadzić bloga. Traktują go nie tylko jako hobby, ale jako codzienny przyjemny obowiązek, a nawet źródło dodatkowego lub głównego zarobku. Albo chcą, aby tak było w przyszłości. Moja przygoda z blogowaniem trwa już ponad 4 lata i moje doświadczenie podpowiada, że jeżeli zależy Wam na wysokiej jakości tego, co oferujecie – warto się zaangażować. To nie wyzwanie być dobrym blogerem. Wystarczy to kochać!

Koniecznie zajrzyjcie do pozostałych tekstów z cyklu Blogowanie od kuchni!