5 powodów, dla których Twój blog się nie rozwija

jak rozwinąć bloga

Jak rozwinąć bloga i nie stracić na to połowy swojego życia? Końcówka roku, to doskonały moment na podsumowania i planowania działań na nadchodzące miesiące. Ja zabrałam się za to kilka tygodni temu przy okazji przeglądania blogów i zaczęłam się zastanawiać co wpływa na to, że blog się nie rozwija. Dlaczego statystyki stoją w miejscu, czemu ludzi nie przybywa, a blog nie pojawia się na listach „top of the top”. Mam kilka wniosków w tym temacie i pomyślałam, że moje przemyślenia mogą przydać się tym z Was, które właśnie borykają się z podobnym problemem. Jak więc rozwinąć bloga i co wpływa na to, że nie widać na nim żadnego progresu?

jak rozwinąć bloga

Jak rozwinąć bloga?

Jeżeli blog to dla Was coś więcej niż tylko hobby i nie chcecie żeby stał w miejscu – pora coś zrobić. Może problem tkwi w tym, czego nie robicie albo Wasze działania są nieprzemyślane? Przypuszczam, że jesteście tutaj dlatego, że chciałybyście aby Wasz blog w końcu ruszył z kopyta, przyciągał większą liczbę czytelników i intensywnie się rozwijał. Dziś zwrócę Waszą uwagę na 5 aspektów, które mogą negatywnie wpływać na postrzeganie Waszej strony w sieci i blokować jej rozwój.

5 powodów, dla których Twój blog stoi w miejscu

Piszesz za rzadko

Ja rozwinąć bloga, skoro tak rzadko pojawiają się na nim teksty? Wiem, że to zmora nie jednego blogera. Ale żeby blog się rozwijał i nie stał w miejscu trzeba pisać regularnie i nie raz w miesiącu. Oczywiście jeżeli dojdziecie do poziomi Michała Szafrańskiego albo Jasona Hunta, to jasne – możecie robić bardzo długie przerwy, bo strona pracuje bez Waszej aktywności. Jednak jeżeli Wasz blog jest na podobnym poziomie do mojego lub jest nieco większy, a tym bardziej jeżeli macie małego bloga – nie możecie pozwolić sobie na zastój w publikacjach na blogu. Moim zdaniem to strzał w kolano. Wiem, że praca na etat, dzieci, rodzina, prowadzenie firmy – zabiera MASĘ czasu. Zawsze znajdzie się jakaś wymówka żeby czegoś nie zrobić, ale szczerze? Chcieć, znaczy móc! Ja sama potrafię post napisać o 2 w nocy kiedy wiem, że następnego dnia nie będę miała czasu. Zanim założyłam swoją firmę potrafiłam wstać 3h przed pracą żeby skończyć tekst. Da się? Da się, tylko trzeba po prostu chcieć. Brak regularności i zbyt rzadkie publikacje mogą przyczyniać się do tego, że blog się nie rozwija.

Nie tworzysz ciekawych treści

I tu jest cały pies pogrzebany. Można pisać o dupie Marynie, publikować codziennie, a Wasz  blog po prostu będzie stał w miejscu. Nikt nie będzie chciał tego czytać. A co jeżeli zaczniecie tworzyć tak genialne materiały, że nawet przy rzadkiej publikacji teksty będą biły rekordy popularności? To jest klucz, który pozwoli Wam na szybki i skuteczny rozwój bloga. Na wielu konferencjach mówi się, że na pierwszym miejscu jest jakość, a później ta cała social mediowa otoczka, osobowość i pozostałe pierdoły, które towarzyszą budowaniu swojej społeczności. Ja uważam, że na pierwszym miejscu zawsze są ciekawe, praktyczne treści. Znam blogi, które są pięknie i regularnie prowadzone, mają cudowną otoczkę, ale teksty są po prostu mało praktyczne, nieprzydatne i niczego ciekawego nie wnoszą. Jak rozwijać takiego bloga? Widzę tam małe zaangażowanie i niedużą społeczność, a to właśnie jedna z większych przyjemności pisania bloga – ludzie. To dla nich tworzymy ciekawe materiały, to dzięki nim bycie blogerem jest takie ekscytujące.

Robisz brzydkie zdjęcia

Oczywiście o gustach się nie dyskutuje. Musicie jednak pamiętać, że pierwszego wrażenia nie da się zrobić po raz drugi, a najpierw zawsze zwracamy uwagę na stronę wizualną bloga. Istnieją pewne kanony, trendy które warto znać i się do nich stosować. Nie mówię żebyśmy wszyscy robili jasne, białe zdjęcia, wymuskane do granic możliwości – nie każdy to lubi. Pamiętajmy jednak o doznaniach estetycznych, które towarzyszą przy oglądaniu zdjęć. Brudne produkty? Ślady palców na opakowaniach, kurz, okruszki (wcale nie takie użyte celowo), przejaskrawione zdjęcia, przepalona biel lub zbyt ciemne i niewyraźne zdjęcia – to nie będzie się dobrze oglądać i ludzie będą uciekać. Moja rada jest przede wszystkim taka: jeżeli chcecie, aby Wasze zdjęcia się podobały, zadbajcie o ich estetykę, fajne dodatki i czystość. Po prostu. Można robić ciemne zdjęcia, które będą niesamowicie eleganckie, ale robić ciemne zdjęcia, które będą tragiczną imitacją fotografii produktowej. Podążajcie za własnym gustem, ale zastanówcie się czy faktycznie kogoś takie zdjęcia zachęcą aby został na Waszym blogu. Pamiętajcie, że jest mnóstwo banków zdjęć, które możecie wykorzystywać za darmo lub płatnie. O fotografii na bloga i Instagram trochę już postów się pojawiło, wiec podrzucam Wam linki poniżej.

Nie istniejesz w social mediach

Tak, to się jeszcze zdarza. Tak, ja też jestem w szoku. Niezależnie od tego jakie macie zdanie na temat Facebooka, Instagramu czy Twittera – w tych miejscach powinien być Wasz blog i Wasze treści. Jak rozwijać bloga, skoro mało kto o nim wie? Dzięki tym kanałom będziecie docierać do swoich odbiorców i właśnie z tych źródeł będą wchodzić na Wasze strony. Ludzie lubią podglądać swoich ulubionych twórców i jeżeli nie macie ochoty pokazywać im swojej prywatności – nie musicie! To jak prowadzicie swój Instagram, jakiego typu treści wrzucacie na Facebooka, jaką postawicie sobie granicę zależy tylko od Was. Jednak jeżeli Wasz blog nie ma fanpage, nie chcecie zająć się Instagramem – przykro mi, ale to jeden z tych elementów, który wpływa na to, że Wasz blog się nie rozwija. Polecam przemyśleć sprawę i zmienić podejście, bo nikt nie każe Wam poświęcać kilku godzin na dobę na social media, ale kilka minut dziennie może przynieść naprawdę fajne korzyści. To właśnie w tych miejscach bardzo dobrze buduje się społeczność, która suma summarum koncentruje się przecież na blogu.

Nie masz strategii

Tego punktu właściwie nie powinnam pisać, skoro sama takiej strategii nie posiadam. Postanowiłam jednak poruszyć tę kwestię, aby i sobie przypomnieć,  że to aktualnie bardzo istotna sprawa. Brak strategii znacznie utrudnia rozwój i budowanie zasięgów bloga. To podstawa, która w czasach monetyzacji stron internetowych jest po prostu niezbędna. Zróbcie burze mózgów, zbudujcie personę, która będzie czytać Wasze teksty, zaplanujcie działania na najbliższe miesiące (lub chociaż tygodnie) i stosujcie się do założeń Waszej, nawet amatorskiej, strategii i sprawdzajcie wyniki. Na wielu konferencjach i szkoleniach mówi się, że strategia to klucz do sukcesu i… to prawda. Jeżeli jeszcze jej nie macie, zastanawiacie się jak rozwinąć bloga i szukacie swoich sposobów, spróbujcie zbudować strategię, która pozwoli osiągnąć założone cele.
jak-rozwinac-bloga

Strategia, regularność i treść, to trzy elementy, które w znaczny sposób wpływają na jakość bloga. Warto dopełniać je estetycznymi zdjęciami i aktywnością w social mediach, a Wasza strona będzie miała spore szanse na większe zainteresowanie odbiorców. Wasze zaangażowanie w tworzenie swojego miejsca w końcu odbije się na zaangażowaniu czytelników, wystarczy odrobina cierpliwości!

Materiały, które mogą Wam się przydać:
➥ Jak wycenić współpracę na blogu? – podzieliłam się z Wami moimi doświadczeniami i wskazówkami, czym warto się kierować podczas wyceny współpracy na blogu. Jeżeli wciąż macie z ty problem, ten post jest dla Was!
➥ Organizacja pracy z blogiem – czyli jak to ogarnąć kiedy mamy mało czasu, a chcemy żeby blog płynnie funkcjonował. Moje triki i aplikacje, które pomagają zachować regularność pisania. Podpowiadam też jak planuję blogowanie w Bullet Journal.
➥ Jak rozkręcić Instagram? – jeżeli nie macie jeszcze konta lub dopiero zaczynacie, w tym tekście znajdziecie 7 sprawdzonych i ciekawych trików na rozwój Instagramu i zwiększenia zaangażowania odbiorców.
Interesujecie się tematem blogowania? Wśród zakładek na górze jest sekcja „Blogowanie od kuchni”, staram się regularnie wrzucać tam teksty, które mogą przydać Wam się w prowadzeniu strony.
 
Napiszcie w komentarzach, co przy prowadzeniu bloga sprawia Wam najwięcej trudności?
- aGwer